Новини
Хибридните багери Komatsu дават дори 50% по-нисък разход на гориво
12.05.2016„Строймаш” ЕООД, базирана в Пловдив, е една от най-големите фирми с основна дейност в областта на добива и преработката с инертни материали, използвани в строителството – филц, пясък, камъни и баластра, като има над 20 години опит в частния сектор и над 40 години опит със земекопна и товарачна техника. „Строймаш” ЕООД има ясен поглед върху всички марки строителни машини на пазара и е първата фирма в България, закупила хибриден багер KOMATSU. Това е причината, поради която решихме да се допитаме до тяхното мнение за хибридната технология. Ето какво споделиха Иван Васев и Атанас Васев, управители на “Строймаш”:
Като една от най-големите фирми, занимаващи се с добив на инертни материали, Вие имате наблюдения върху голям диапазон от земекопни и товарачни машини. Разкажете ни за Вашия опит с KOMATSU. Какви са Вашите впечатления от марката?
Ние сме частна фирма от 1994 година, а се занимаваме с багери и фадроми от 1975 г. През нас са минали много машини на много марки, но по-добри от KOMATSU няма – имаме близо 10 техни машини. Багерите им се движат навсякъде, транспортират се по-лесно, вършат работа, каквато други модели не могат да вършат. Също така, ние сме първата фирма в България, закупила хибрид KOMATSU. Когато го взехме, направихме сравнение с останалите машини, които имаме. Стигнахме до извода, че и на бързина, и на въртене, и на вдигане – просто няма нищо общо с другите. Когато започнахме да го натоварваме и да работим повече, си пролича колко е икономичен и бърз. Нямаме други багери като този модел – той е много мощен и никога, дори при най-голямо натоварване, не загрява. Сутрин започваме и вечер приключваме на едно и също темпо.
Зимата използваме багерите за поддръжката на пътища в балканските райони, защото с друго снегът не може да се чисти. С KOMATSU сме чистили и по 50 км на денонощие, а машината така и един път не можа да се развали, че да си починем малко. Правили сме и пътя за Гърция, край Джебел, където отидохме с една малка по тонаж машина. Други фирми идваха с големи булдозери и ни питаха къде сме тръгнали с тази играчка, но като започнаха работа, се оказа, че не могат да подравнят нищо. Нашият булдозер буташе камъни, големи колкото него. Отидохме първи и си тръгнахме последни. В момента имаме концесия на кариера за добив на баластра, където пак имаме KOMATSU. Ако се наложи да сменяме техниката, ще купим отново KOMATSU и 100% това ще е 36-тонния модел. Универсална машина е, направена професионално и здраво.
Какви, според Вас, са предимствата на новите хибридни багери спрямо конвенционалните модели?
На първо място, те са много икономични. Отчитаме, че разликата в разхода на гориво на един обикновен багер и един хибриден достига дори 50%, а не 30%, както производителят твърди. Аз лично гарантирам за това, защото зареждам машината собственоръчно. Който не ми вярва, нека сам да опита и тогава ще разбере. Взимали сме багери и на други марки, но не са толкова ефективни и мощни – те нямат тази сила и нямат нищо общо с KOMATSU. Няма друг багер от този клас, с който можеш да изкореняваш или да къртиш скали и той да издържа. Освен това KOMATSU са гъвкави, маневрени и имат много плавни движения.
Имахте ли някакви съмнения, когато избирахте хибридния модел на KOMATSU?
Аз нямах никакви съмнения, че багерът ще излезе сполучлив. Когато го купувахме, ни казаха, че е много икономичен и ние решихме да опитаме. Не сме сбъркали, излезе успешен. Звънят колеги от цялата страна и аз не се притеснявам да им кажа, че това е най-доброто решение, защото е истина и е видно. Притесняваше ни само обслужването, защото до 10 години машината е в гаранция и ако се повреди, трябва да разчитаме на фирмата, която го е конструирала. Ако се повреди, те идват, взимат развалената част и я сменят до 24-36 часа.
Налагало ли Ви се е досега да търсите сервизни услуги за KOMATSU?
На по-стари модели сме правили дребни ремонти, но пак е по-лесно спрямо други машини. Имахме един багер на конкурентна марка, на който му се счупи скоростната кутия след 70 моточаса. Оказа се, че сервизът им въобще не е в състояние да го оправи. За един немски булдозер пък търсехме части, накрая купихме една стара машина от Разлог, за да използваме частите и да ремонтираме нашата. За хибридните модели засега не сме търсили сервизни услуги, защото просто не се е налагало, а и са все още в гаранция. Иначе работим със сервиза на Евромаркет повече от 10 години. Имаме машини, които не са купени от Евромаркет, но се поддържат от Евромаркет. Имаме моменти, в които до часове се реагира. Хората в сервиза са компетентни, знаят къде да търсят причините за повредата. В Пловдив са ни наблизо, като се обадиш, идват до 10-15 минути, докато други фирми имат офиси чак в София. Като си работиш с един сервиз и една фирма, е по-лесно. Ходихме и другаде, но накрая решихме да дойдем тук. Преди сме имали и други марки, но една по една започнаха да изчезват и да взимаме машини на KOMATSU.
Какви са впечатленията на багеристите, които упрявляват хибридните багери?
Имаме над 10 души багеристи, но и ние караме и можем да преценим. Разходът на гориво е точен и по него можем да съдим кога някой е работил и кога не е. Иначе имаме багерист, който с едно комбинирано багерче може да запали клечка кибрит. Друг пък си хвърля кутията цигари, хвърля кофата и си я загребва без проблем. Хибридите са по-бързи, по-продуктивни и по-ефективни, като същевременно са обезшумени. Имат и по-нисък разход на емисии, което става все по-актуално. Като цяло са направени много по-съвременно. Лостовете им са много по-леки и не ти умаляват ръцете, преди бяха по-тежки. На други марки сме били принудени да инсталираме климатици в кабината, понеже момчетата са като в аквариум вътре.
Как според Вас навлизането на хибридната технология ще се отрази на пазара в България?
Ще се отрази най-вече от гледна точка на икономия на гориво. Всеки гледа да си вземе хибрид, защото икономически е изгодно. Разходите за гориво са един от основните фактори, за да си конкурентен. Други машини, които имаме, горят до 23-24 литра на час. Хибридът гори по-малко от 11. Можем да заявим, че тази технология ще бъде въведена навсякъде и който я използва ще има много сериозни предимства пред конкурентите си, както и съществени икономии. Който не я използва – ще изостава.
Обратно към новините